با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ جایگاه خلاقیت در طراحی های آموزشی سیستماتیک امروزه کجاست؟
زیارت عاشورا

هوالحق"
جایگاه خلاقیت در طراحی های آموزشی سیستماتیک امروزه کجاست؟
از نقل و روایت انواع الگوهای طراحی آموزشی چون کل گرا و... که بگذریم ؛ با نگاهی دقیق به اطرافمان رنگ و بوی طراحی آموزشی مبتنی بر روش سیستم ها رو کم وبیش مشاهده خواهیم کرد ....
اما اینکه چه طور تازگی و تغییرات نظام جهانی طراحی رو وارد این الگو و رویکرد کنیم سؤالی است که جای تأمل بسیاری می طلبد.
همیشه عدم انتخاب یک شیوه تدریس نادرست و یا عدم به کارگیری سایرهوشهای چندگانه ،یا ناسالم سازی محیط آموزشی عامل مؤثر بر نارضایتی و سرکوب علاقه درونی فرد نسبت به یادگیری نبوده و نیست. بسیاری پیش آمده که طراحی نادرست و یکنواخت یک فرایند آموزشی همچون تنظیم دروس و انتخاب سرفصل های یک رشته تحصیلی در مقطع خاصی از تحصیلات دانشگاهی یا طراحی پر از نقص روند اداری یک سیستم، عامل اصلی فروکش اشتیاق به یادگیری بیان شده است.
رعایت اصول این طراحی در مسیر رسیدن به هدف کلی در نظر گرفته شده ، عامل مهمی است اما پررنگ تر از آن امکان ایجاد یک روزنه در این حین، برای ورود و هماهنگ ساختن کل مسیر چیده شده در راستای تغییرات نوین جهانی و پیشرفت ناشی از آن است.
یک طراح آموزشی موفق در کنار تمام مراحل کارش از انتخاب هدف تا تجزیه و تحلیل اجزا و روابط آنها همواره به بُعد تاثیر گذار" ایجاد انگیزه " در فرایند کارش توجه کرده و اون رو عامل موثری بر بقای سیتم در نظر می گیرد.
از جمله این موارد، میشه استفاده از خلاقیت را در مراحل مختلف یک طراحی سیستماتیک شامل موارد زیر دانست و این بروز خلاقیت رو در سه مرحله اولیه تقسیم بندی کرد :
1- طراحی یا ایجاد سیستم ها systems development مانند ایجاد سیستم آموزشی
2- تحلیل کارآیی اقتصاد سیستم های موجود systems analysis مانند ارزیابی سیستم های آموزشی
3- حل مسائل غامض و پیچیده (بررسی عملیات) operation research مانند حل مسائل پیچیده آموزشی
حال این سؤال مطرح میشود که آیا می توان آموزش و پرورش را یک سیستم تلقی کرد و رویکرد سیستمی برای آن در نظر گرفت؟
با توجه به اینکه آموزش و پرورش ، یک نهاد ترکیبی و انسان ساخته ، دارای اهداف خاص و در رابطه با یک فراسیستم یعنی جامعه عمل می کند و همینطور اینکه در روندها و منابع ، معیارهای ارزشیابی خود را نیز از جامعه می گیرد ؛ می توان دریافت که استفاده از رویکرد سیستمی در آموزش و پرورش به جا و منطقی است و میتوان آن رابه عنوان یک سیستم تلقی کرد چراکه ویژگی های یک سیستم در ابعاد مختلف آموزش و پرورش به چشم میخورد : آموزش و پرورش از تعدادی سیستم های جزئی مانند تعلیم ، مدیریت، راهنمایی ، برنامه ریزی و غیره حاصل شده که تولیداتی برونداد همچون دانش و قشر فارغ التحصیل دارد ، که در عین حال با سایر سیستم های جزئی همتا مثل صنعت و مذهب و حکومت هم تعامل برقرار می کند و سعی در افزایش کارایی خودش دارد.
با توجه به اینکه یادگیری و تولید دانش از اهداف اصلی هر سیستم آموزشی است و با این استنباط که اداره آموزش و پرورش جامعه ما نیز ، یک سیستم آموزشی قلمداد می شود ، رجوع دوباره و تفکر پیرامون سؤال اولیه این مبحث که ؛ به راستی جایگاه خلاقیت در طراحی های آموزشی سیستماتیک امروزه در کجا نمود پیدا می کند و تفکر پیرامون یافت پاسخی منطقی برای این سؤال از جایگاه ارزشمندی برخوردار خواهد بود...
نقطه شروعِ نفوذ عوامل خلاقیت بر آموزش وپرورش سیستمی جامعه ما چه طور صورت می پذیرد؟
آیا این هماهنگی نظام آموزشی حاضر که قائل بر خلاقیت فردی است در سیستم آموزش و پرورش ما راه خواهد یافت؟
فیلم زیر مقدار زیادی در به تصویر کشیدن این موضوع مؤثر بوده است

 

لینک دانلود مستقیم : http://s5.picofile.com/file/8110899026/follow_your_bliss.mp4.html


با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 16 ارديبهشت 1394برچسب:, | 8:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |